Alla inlägg under maj 2009

Av winterkrona - 30 maj 2009 15:27


 DN artikel

Oj vad det var längesedan (om någonsin?) jag läste om en mans syn på hur män antas fungera i samhället, skrivet på detta enkla, raka sätt. Bravo! Jag hoppas denne Marcus slipper få skit för sina iaktagelser och för; "Jag förstår inte varför män alltid måste få någonting när de gör någonting."


Kanske bör jag ta på mig andra glasögon så jag lättare upptäcker fler av dessa enstaka, sällsynta, underbara individer som öppet vågar ifrågasätta - för att jag ska få en mer positiv bild än den som jag tyvärr har idag. Som tur var stack den här artikeln ut och fångade mitt intresse innan den sjönk och försvann till botten i den stora informations- och artikelsoppa som finns på internet.


Om jämnställdhetsbonus







Av winterkrona - 29 maj 2009 14:49


Idag har det hållits en konferens i London angående ett test som man har tagit fram för att kunna identifiera orsakerna till ME/CFS. Detta i sin tur gör det förstås betydligt enklare att behandla symtomen beroende på i vilken grad man är sjuk. Och om man har tur att ha en förstående och aktiv läkare.


Det är en fantastisk nyhet för oss som inte vill annat än att bli fria från vår nuvarande och begränsade tillvaro. De Meirleir har flera års forskning bakom sig, men som de flesta andra som går i bräschen för något "nytt" inom medicin och forskning så möter också han motstånd. Och visst ska man vara försiktig med att ropa halleluja i förtid, men det är trots allt ett steg framåt istället för att bromsa eller lägga in backen. Som det ser ut idag så har denna patientgrupp ingenstans att vända sig i Sverige.


Jag hoppas att det kommer att finnas tillgängligt en videoinspelning av konferensen så att allmänheten kan få möjlighet att följa vad som sägs rent konkret än att få ta del av informationen via annan media som inte alltid förstår innebörden. Men jag lägger upp lite info som redan nu finns tillgängligt;


Investinme

TheTelegraph

MailOnline

------------------------------------------------------------------ 

 Edit; Gottfries finns strax utanför Gbg. Men det är ett lotteri om man övh tar sig dit vilket beror på vilket landsting man tillhör och hur ens allmänläkare bedömer ens sjukdom.

Nu har jag gjort tillägg/ändringar i min blogg tillräckligt idag - allmän förvirring och ansträngande tvättdag...

Av winterkrona - 29 maj 2009 14:41


Någon form av likhet finns det mellan mig och denna sengångare.. jag skulle behöva lite fler grå hårstrån än de jag redan har och vigheten att klättra i träd, men annars så..


Av winterkrona - 28 maj 2009 19:47


Intressant för dem som vill veta mer om Saul Kassin, Professor i psykologi vid John Jay College of Criminal Justice, New York City. Med tanke på Dokument Inifråns avsnitt om hur några tonåringar fälldes för en rad mordbränder i Falun på 70-talet enbart pga deras erkännanden. Se svt.play (ca 1 tim).


Av winterkrona - 28 maj 2009 17:29


Visst finns det en del likheter mellan en rymdfärja och en haj? Rymdfärjan i det här fallet är Discovery på ett tidigare uppdrag, bild från Nasas hemsida, och hajen simmade över mig i glastunneln på Universeum i Gbg för några år sedan. Inte så lyckat med blixt, som dessutom är förbjudet att använda med tanke på att akvariets alla invånare har känsliga ögon... Jag råkade missa kamerans inställningar just i det ögonblicket, är nog inte så haj på att fotografera..


Av winterkrona - 26 maj 2009 19:00


Ett kul citat efter att ha läst lite mer ingående svar på en chatt idag på DN;


"Markus;   Kommer du att arbeta för att avveckla EU eller utveckla EU?
Carl Schlyter;   Kommer arbeta för mindre invecklat EU, mer öppet EU."


:-)







Av winterkrona - 26 maj 2009 14:12


I dessa tider blir allt så mycket tydligare var vi står både ideologiskt som i övrigt. Även jag tänker förtydliga var jag står i två av tusen frågor genom att nämna en tungviktare; Främlingsfientlighet - ett spöke som alltid växer sig starkare vid svår lågkonjunktur. En lättviktare; Jantelagen. Två helt skilda fenomen som jag aldrig kommer att kunna acceptera.

 ---------------------------------------------------

edit: "två helt skilda fenomen" är det ju inte riktigt, det ena har ju en grogrund i vad som liknar det andra...

Av winterkrona - 26 maj 2009 13:42


Jag tänkte skriva om personlig utveckling (allmänna studier, reflektioner, erfarenheter mm) och vad som anses vara fasta karaktärsdrag, men glömde bort det mesta, så jag lämnar ämnet åt sitt öde.


Häromdagen när jag la mig och drog täcket upp till hakan så började det sticka obehagligt längs benen och jag tänkte att va fan är det här för något... ja just det, knäckebrödssmulor.... jag tänkte då ilsket att vem fan är så dum som äter knäckebröd i sängen.... (och vad jag vet så bor det ingen annan än jag själv här)


Flera gånger har jag gått in på toaletten och undrat vad tusan det var som jag skulle göra där...


Igår hade jag två telefonsamtal på em. Det första gick relativt bra även om det tog sin tid med många långa pauser där jag försökte komma ihåg vad det var jag skulle säga. Andra samtalet gick också hyfsat med skillnaden att jag i slutet hörde varje ord som personen i andra änden sa, men jag fattade inte något av det, jag kunde iaf avsluta på ett bra sätt (tror jag).


Kan finna mig själv stå i hallen och undra åt vilket håll jag ska gå för att komma till mitt sovrum. Har svårt för att känna igen mitt eget ansikte i spegeln även om det nu bara rör sig om några sekunder, kusligt ändå. Att inte bli trodd är trots allt det värsta. Det både händer och inte händer saker nu när det gäller det rent praktiska och byråkratiska runt min sjukskrivning. Skriver mer sen.



Ovido - Quiz & Flashcards