Direktlänk till inlägg 29 juli 2009

Kort samtal

Av winterkrona - 29 juli 2009 18:09

Min högst sporadiska kontaktperson på psykiatrin frågade mig idag om jag uppfattar det som pågår i min omgivning som om jag blir kontrollerad, eller om jag bara tror att jag blir det (med alla kärleksfulla hattifnattar, riktade subtila markörer, insinuationer och periodvis utfrysning).


Men är det inbillning när ens omgivning är konstruerad och tillsagd att agera på ett visst sätt under en viss tid? De agerar ju som budbärare på ett högst specifikt sätt för att se om jag reagerar, och hur jag gör det i så fall. Det om något är verkligt och något som pågått under ett x antal år nu till och från... Och visst har det varit påfrestande vid något tillfälle, även om jag vet att det inte gömmer sig en fara bakom varje par ögon jag möter så kan min kropp reagera annorlunda. Enkelt att behandla i teorin, svårare i praktiken...


Att jag skulle varit under en omfattande utredning (med allt vad det innebär med hjälp av patientdatalagen) för att fastställa/utesluta mina påtalade/inte påtalade symtom, avfärdade han trots frågeställningen.


Han skulle iallafall förmedla vidare att jag ville träffa min terapeut för ett avslut, så, vi får se om det blir av... Jag antar att de måste sammanställa all information de har samlat ihop hittills om mig först innan ett möte blir av och det lär väl ta sin tid...


Jag nämnde samtidigt att jag är orolig för att man kommer att ta ännu mindre hänsyn till mina fysiska besvär efter att den psykiatriska diagnosen är fastställd (inte alls otänkbart) - men han hänvisade mig snabbt till vårdcentralen i den frågan. Men där håller man mig ståndaktigt på avstånd med varje kanyl, stetoskop, spatel, tops  eller öronpropp som man i stunden finner vara närmast tillhands...



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av winterkrona - 30 juli 2009 16:41

Som det är nu så upplever jag att psykiatrin är som en brunstig varg som gör vad som helst för att få humpa mitt ben (aka 'Pavlovs hundar') och jag rusar förvildad åt andra hållet...   Och visst är insikten stor, tro inget annat, men sluten t...

Av winterkrona - 30 juli 2009 12:08

Saknar kroppen 'begränsningar' eftersom tanken inte gör det?   ...

Av winterkrona - 26 juli 2009 14:09

Läkare W frågade mig om jag påverkas av den (evigt) pågående utredningen, om det känns jobbigt. Vem skulle inte tycka att bli granskad i varje godtycklig söm är 'jobbigt'? Speciellt när utredarna har en förankrad utgångspunkt där arv står öve...

Av winterkrona - 22 juli 2009 20:28

Jag såg Hitchcocks 'Notorious' igår kväll.. bra film ;-) bra regissör. ...

Av winterkrona - 22 juli 2009 19:54

Ringde vårdcentralen igår, fick veta att man via ett enkelt blodprov, samtidigt som man kollade mitt B12-värde, försökte ta reda på hur det står till med mina sköldkörtlar. Varför utelämnde min läkare att informera att det provet skulle tas, samt res...

Ovido - Quiz & Flashcards